Strona/Blog w całości ma charakter reklamowy, a zamieszczone na niej artykuły mają na celu pozycjonowanie stron www. Żaden z wpisów nie pochodzi od użytkowników, a wszystkie zostały opłacone.

Rower na zimę, nie zapomnij o oświetleniu

Jesień i zima to trudny okres dla wszystkich miłośników jazdy na rowerze. Znaki to nie tylko niskie temperatury i częste opady deszczu lub śniegu, ale przede wszystkim krótki dzień. W grudniu i styczniu dzień skraca się właściwie do zaledwie kilku godzin, dlatego niezwykle ważne jest, aby zadbać o swoje bezpieczeństwo. Podpowiadamy jak wybrać lampkę rowerową i na co zwrócić uwagę wybierając się na przejażdżkę po mieście, a na co gdy naszym celem są tereny leśne.

Dlaczego bezpieczeństwo jest tak ważne?

Dla każdego rowerzysty, nie tylko zimą, najważniejsze powinno być bezpieczeństwo, zarówno własne, jak i innych użytkowników dróg. Szczególnie zimą łatwo stracić równowagę i ulec wypadkowi, a śliska nawierzchnia nie sprzyja utrzymywaniu dużych prędkości, nawet gdy wyposażymy nasze rowery w dedykowane opony.

Problemem równie palącym jak złe warunki atmosferyczne jest słaba widoczność. Zimą słońce wschodzi późno i zachodzi wcześnie, więc jadąc do pracy lub z niej jesteśmy narażeni na kolizję nie tylko z samochodem, ale także z nieoświetlonym pieszym lub innym rowerzystą. Dlatego tak ważne jest, aby lampa rowerowa oświetlała przestrzeń przed nami, ale także, aby inni użytkownicy drogi widzieli rower z jak największej odległości, zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Musimy wszyscy pamiętać, że rowerzysta jest bardzo wrażliwym obiektem i nie ma szans w zderzeniu z samochodem, a skutki wypadku mogą być przerażające. Badania przygotowane przez instytuty badawcze pokazują, że nawet przy prędkości samochodu 30 km/h piesi często giną. W przypadku rowerzysty sytuacja jest bardzo podobna. Zadbajmy więc o bezpieczeństwo – swoje i innych. nowoczesne oświetlenie rowerowe

Na co zwrócić uwagę przy wyborze lampy rowerowej?

Rodzaje oświetlenia rowerowego można zasadniczo podzielić na dwa typy: reflektory (ostrzegawcze i oświetleniowe) oraz tylne światła ostrzegawcze. Lampy ostrzegawcze mają za zadanie sygnalizować innym użytkownikom drogi, informując ich o naszej obecności na drodze. Niestety nie nadają się one do oświetlania drogi, ponieważ wiązka światła jest zbyt wąska i często zbyt słaba oraz ze względu na tryb migający. Z kolei lampy zalewowe oświetlają drogę przed rowerem, ale są droższe, a ich czas pracy jest krótszy ze względu na ciągłą pracę.

To, czy potrzebujemy przedniego czy tylnego światła ostrzegawczego dla roweru, zależy w dużej mierze od terenu, po którym jeździmy. Jeśli jeździmy po dobrze oświetlonych drogach, ten wybór będzie wystarczający. Jazda w mieście zapewnia na ogół tyle światła, że nie będzie potrzebna dodatkowa pomoc.

Zastosowanie lamp ma sens zwłaszcza tam, gdzie nie ma wspólnego oświetlenia. Najczęściej są to tereny pozamiejskie i wchodzą w skład parków miejskich.

Jednak rodzaj czołówek rowerowych to nie wszystko. Obowiązkowe przepisy prawne dają każdemu rowerzyście możliwość zamontowania dodatkowego oświetlenia (innego niż lampa przednia i tylna) lub odblasku na wysokości od 25 cm do 150 cm nad ziemią.

Wszystkie źródła światła, zarówno główne jak i dodatkowe, powinny być widoczne w nocy z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza.

Wybierając przednią lub tylną lampkę rowerową, zwróć uwagę przede wszystkim na sposób montażu, czas pracy oraz moc wyrażoną w lumenach (lm).

Lampy przednie

Najtańsze modele przednich lamp rowerowych kupimy już w cenie poniżej 100 zł, jednak trudno oczekiwać czegoś więcej niż mocy 80-120 lm w trybie ostrzegawczym. Jeśli zależy nam na stałym, mocniejszym oświetleniu, warto rozważyć zakup lampy o mocy co najmniej 400 lm (600 lm, jeśli spodziewamy się deszczu lub śniegu).

Kompaktowe modele wielkości pudełka zapałek mogą generować nawet 1500 lm jasności. Za taką moc i miniaturyzację trzeba będzie jednak zapłacić i nie każdy z niej skorzysta.

Mocniejszy sprzęt to zazwyczaj lampka z zewnętrznym zasilaniem mocowana do ramy roweru. Oświetlenie 2000 lm zastosujemy w ciemnym lesie lub na górskim szlaku tylko wtedy, gdy zależy nam na dokładnej nawigacji, a trasa jest słabo oznaczona.

Światła tylne

Lampy tylne pełnią rolę ostrzegawczą i dlatego łatwiej je wybrać. Montaż lampek rowerowych LED jest zazwyczaj intuicyjny, zajmuje chwilę i nie wymaga użycia specjalnych narzędzi. Są niedrogie, a moc wiązki światła rzadko przydziela 100 lm.

Zarówno lampy przednie jak i tylne mogą mieć jedno lub dwa zasilacze. W tym drugim przypadku cena jest nieco wyższa, ale przez kilka lat nie trzeba myśleć o wymianie baterii na nową (ogniwo wytrzymuje średnio około 300 cykli ładowania).

Światła do jazdy miejskiej

Oświetlenie rowerowe do jazdy po mieście nie musi generować dużej mocy. Jeżdżąc po ulicach, najczęściej korzystamy z lamp ulicznych, więc ich rola ogranicza się w zasadzie do ostrzegania.

Dobrym wyborem może być zestaw lamp DUO SLIM. Wykorzystują one panele LED typu Chip-On-Board, które pozwalają na uzyskanie jednolitej i szerokiej wiązki światła. Zestaw lampek rowerowych ładowanych przez USB zawiera przednie światło o mocy 60 lm i tylne światło o mocy 18 lm. Doskonale wystarczają do sygnalizowania obecności na drodze dzięki czterem poziomom intensywności i trzem trybom oświetlenia. Wydajny akumulator zapewnia trwałość przedniej lampy przez 90 minut w trybie maksymalnym, do 20 godzin w trybie ostrzegawczym (30 godzin dla lampy tylnej).

Lampy parkingowe

Jeśli zimą jeździsz po słabo oświetlonych parkach lub bocznych uliczkach, warto zaopatrzyć się w mocniejszy sprzęt, który zapewni dobrą widoczność nawet po zmroku lub podczas intensywnych opadów śniegu.

Skuteczne rozwiązania dla osób, które muszą prowadzić samochód w trudnych warunkach oferuje marka, która ma ponad 700 lm generowane przez mocną diodę, która rozprasza ciemność na odległość prawie 200 m. Polski producent zadbał nie tylko o elegancki i minimalistyczny design, ale przede wszystkim o wysoką wydajność lampy. W trybie mocnym może świecić przez 30 sekund z mocą 854 lm. Ładowany przez micro USB akumulator o pojemności 3400 mAh wystarcza na ponad pięć godzin ciągłego użytkowania przy średniej intensywności.

Lampy do jazdy podmiejskiej

Jazda po lasach, łąkach czy bezdrożach, ale także po małych, często nieoświetlonych wioskach, wymaga odpowiedniej jakości oświetlenia. Musi być na tyle jasna, by nie zgubić drogi, która w takich miejscach bywa słabo oznaczona.

Jeśli często wyjeżdżasz za miasto, warto też wyposażyć się w wysokiej jakości oświetlenie tylne, takie jak lampa. Jej działanie, oparte na nowoczesnej technologii LED – COB, gwarantuje równomierne światło o maksymalnym natężeniu 60 lm na całym panelu oraz szeroki kąt widzenia. Ciekawym rozwiązaniem jest wbudowany czujnik ruchu, który po wykryciu zastoju rowerzysty zmienia tryb oświetlenia na intensywne pulsowanie.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Możesz także polubić...

Dodaj komentarz